Rock-6 väylälle uusi tiipaikka parantamaan turvallisuutta

Maailman parhaaksi par3-kentäksi tähtäävää Rockia suunniteltaessa kentän tasoituskelpoisuus oli yksi vaatimus. Silloin voimassa olleiden kentän slouppaus-sääntöjen mukaan yhdeksän reiän kentällä piti olla vähintään yksi väylä, jolla nk. scratch-pelaajakin joutuu lyömään täyden lyönnin. Niinpä Rock-6 väylästä tehtiin huomattavan pitkä.

Suunnittelun edetessä Rock-5 väylän viheriötä jouduttiin turvallisuussyistä siirtämään jonkin verran itään päin, sillä viereiseltä Pickala Golfin Forest-12 väylältä saattoivat epäonnistuneet draivit tulla Rockin puolelle. Tämä Rock-5 viheriön siirto puolestaan toi sen hyvin lähelle Rock-6 väylän R- ja O-tiiboksien lyöntilinjaa.

Pelin rullatessa Rockilla normaalisti on Rock-5 viheriö tyhjä silloin, kun Rock-6 tiiltä avataan. Mutta jos Rock-6 tiipaikalle edelliseltä 5-viheriöltä juuri noussut ryhmä ei pääsekään heti avaamaan esimerkiksi siksi, että edellä pelaava ryhmä etsii raffissa pallojaan, niin perässä tuleva seuraava ryhmä ehtii jo saapua Rock-5 viheriölle. Siksi Rock-6:n tiipaikalla on ollut kyltti, jossa pelaajia pyydetään varomaan Rock-5 viheriöllä olevia pelaajia.

Valitettavasti tuo iso varoituskyltti jää liian monelta huomaamatta ja Rock-6 tiiboksista lyödään avauslyöntejä, vaikka Rock-5 viheriöllä on pelaajia puttaamassa. Kuluneen kesän aikana tuossa paikassa onkin syntynyt useita vaaratilanteita. Rock-kentän turvallisuudesta huolehtiminen on meille tärkeää. Siksi väliaikaisratkaisuna on ruuhkaisimpina päivinä siirretty O-tiimerkit turvallisempaan, mutta verrattain pieneen C-tiiboksiin.

Rockin ensimmäisen pelikauden päättyessä 19.10. alkaa heti sen jälkeen remontti, jossa edellä kuvattu turvallisuusongelma ratkaistaan kokonaan. Rock-6 väylälle rakennetaan uusi iso tiiboksi, johon siirtyy sekä R- että O-tiipaikat. Uuden tiiboksin myötä Rock-6 väylän lyöntimitat lyhenevät niin, että R-takatiin uusi mitta on 200-210 metriä ja O-tiin 185-195 metriä. C- ja K-tiiboksit lyöntimittoineen säilyvät ennallaan. Remontista huolimatta Rock säilyttää tasoituskelpoisuutensa, sillä nykyisissä slouppaus-säännöissä ei enää ole edellä mainittua ”ylipitkän” väylän vaatimusta. Remontti on valmis heti Rockin auetessa keväällä 2026.



Viimeisimmät uutiset






​​​​​​​